Sudut Iklan

Tuesday 25 March 2014

MH370 : PAS ucap takziah kepada keluarga mangsa

PAS ucap takziah kepada keluarga mangsa MH370
MAR 25, 2014 HARAKAHDAILY




KUALA LUMPUR: PAS Pusat merakamkan ucapan takziah terhadap keluarga mangsa pesawat MH370 Penerbangan Malaysia (MAS) yang disahkan hilang di lautan Hindi dan mengharapkan mereka tabah dan sabar menghadapi ujian Allah SWT.

Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub(gambar) ketika dihubungi Harakahdaily berkata, PAS memahami dan turut merasai kesedihan yang dialami keluarga mangsa dan berdoa moga mereka diberi kekuatan oleh Allah SWT.

Pengerusi Pusat Pengurusan Bencana dan Kecemasan PAS Pusat itu juga menyeru umat Islam untuk mengadakan solat jenazah ghaib berdasarkan saranan yang bakal dikeluarkan Majlis Fatwa Kebangsaan.

Malam tadi, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mengumumkan bahawa kedudukan terakhir pesawat MH370 milik Penerbangan Malaysia dikesan di tengah Lautan Hindi di sebelah barat Perth, Australia.

Maklumat berhubung lokasi terakhir pesawat yang hilang sejak 17 hari lalu itu diterima menerusi data Immarsat dan Bahagian Penyiasatan Nahas Udara United Kingdom (AAIB) yang mengesahkan pesawat Boeing 777-200 itu terbang ke jalur selatan isyarat terakhir yang dikesan daripada pesawat itu, umum Najib.

"Ini kawasan yang terpencil, jauh daripada mana-mana tapak pendaratan yang munasabah. Oleh itu, dengan rasa penuh dukacita dan kesal, saya memaklumkan bahawa, berdasarkan kepada data baru ini, penerbangan MH370 berakhir di selatan Lautan Hindi," kata Najib.

MAS dalam kenyataannya menyebut, berdasar maklumat yang diterima, adalah melewati sebarang keraguan yang munasabah bahawa semua penumpang dan krew pesawat berkenaan terkorban.

Pesawat penerbangan MH370 membawa 239 orang, termasuk 38 penumpang dan 12 anak kapal warga Malaysia. Operasi mengesan pesawat ini digerakkan sejak ia hilang pada awal pagi 8 Mac lalu dan disertai oleh lebih 20 buah negara.

sumber : http://bm.harakahdaily.net/index.php/headline/26663-pas-ucap-takziah-kepada-keluarga-mangsa-mh370

No comments:

Post a Comment