Sudut Iklan

Saturday 12 September 2015

Agong, Permaisuri Zahir Rasa Dukacita Terhadap Tragedi Kren Tumbang Di Makkah


Yang di-Pertuan Agong Tuanku Abdul Halim Mua'dzam Shah dan Permaisuri Agong Tuanku Hajah HaminahKUALA LUMPUR, 12 Sept (Bernama) -- 

Yang di-Pertuan Agong Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah dan Raja Permaisuri Agong Tuanku Hajah Haminah menzahirkan rasa dukacita terhadap tragedi kren tumbang di Makkah pada Jumaat yang turut mencederakan 10 jemaah haji Malaysia.

Menurut satu kenyataan yang dikeluarkan Istana Negara pada Sabtu, Seri Paduka Baginda berdua turut mengucapkan takziah kepada semua jemaah haji yang terlibat dalam insiden itu khususnya jemaah haji dari Malaysia.

Terdahulu, Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom dalam sidang media di Kompleks Tabung Haji di Kelana Jaya hari ini berkata seramai 10 jemaah haji Malaysia cedera dan enam masih belum dapat dikesan.

Beliau berkata tujuh jemaah lelaki dan tiga wanita yang dilaporkan stabil itu mengalami kecederaan seperti patah tulang kaki, cedera ringan di kepala dan patah pergelangan kaki, dalam kejadian yang berlaku pada 5 petang Jumaat (10 malam di Malaysia) di Masjidil Haram, Makkah.

Menurut laporan terkini, 107 orang maut dan 238 cedera dalam kejadian itu.

Sementara itu di Pekan, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak sebelum memulakan ucapan perasmian persidangan perwakilan UMNO Bahagian Pekan, di Dewan Konvensyen Sultan Haji Ahmad Shah turut meminta anggota perwakilan yang hadir menghadiahkan al-Fatihah kepada jemaah haji yang terkorban dalam insiden itu.

"Sama-sama kita turut berdoa agar jemaah haji Malaysia yang cedera selamat kembali ke tanah air dan kepada yang lain agar dapat haji yang mabrur dan kembali ke sisi keluarga masing masing," katanya.

Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi dalam catatan pada laman Twitter beliau turut mendoakan kesejahteraan dan keselamatan jemaah haji Malaysia.

"Saya mendoakan kesejahteraan buat jemaah haji Malaysia di Tanah Suci Makkah. Salam takziah pada keluarga mangsa yang terkorban. Al-Fatihah," kata Ahmad Zahid.

Turut menyampaikan ucapan takziah dalam laman Twitter masing-masing adalah Menteri Pendidikan Tinggi Datuk Seri Idris Jusoh dan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat Datuk Seri Rohani Abdul Karim.

Idris berkata: "Takziah kepada mangsa kejadian di Masjidil Haram terutamanya rakyat Malaysia yang terkesan. Semoga Allah melindungi kita semua. Insya-Allah."

Rohani pula meminta seluruh rakyat Malaysia supaya bersama-sama mendoakan keselamatan dan kesejahteraan jemaah haji Malaysia di Tanah Suci.

Menteri Pertahanan Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein dalam laman Facebooknya turut berharap semua pihak bersama-sama mendoakan jemaah haji Malaysia yang cedera dalam insiden itu segera sembuh dan dapat meneruskan ibadah dengan selamat dan lancar.

Dalam pada itu, Kementerian Luar dalam satu kenyataan berkata kementerian itu, Konsulat Jeneral Malaysia di Jeddah dan pihak Tabung Haji akan terus memantau perkembangan tragedi berkenaan.

"Kementerian Luar ingin merakamkan ucapan takziah kepada seluruh anggota keluarga mangsa nahas tersebut," katanya.

-- BERNAMA

No comments:

Post a Comment