Sudut Iklan

Monday 2 June 2014

Coklat halal, haram dan halam

.

HAMBALI AKRAM | 02 Jun 2014.

SELAIN isu PRK Teluk Intan, rakyat Malaysia dikejutkan dengan penemuan DNA babi dalam dua produk coklat jenama Cadbury
Kenyataan rasmi yang dikeluarkan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia itu menyebabkan ramai umat Islam yang tiba-tiba terkejut babi dan marah-marah.

Benar, umat Islam wajar sensitif dalam isu ini dan mahu suatu tindakan tegas diambil. Namun, pada hari ini, Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom mengumumkan bahawa JAKIM mendapati produk Cadbury tersebut tidak mengandungi DNA babi.

Sebagai umat Islam yang peka (bukan pekak), saya melihat hal ini tidak dapat mengembalikan keyakinan untuk menjamah kembali produk keluaran syarikat terbabit.

Hal ini kerana, yang mengesahkan adanya DNA babi itu merupakan suatu kementerian yang ada autoriti. Keduanya, sampel yang dihantar oleh cadbury kepada JAKIM bukanlah coklat yang sama yang telah diperiksa oleh KKM – Cuma dalam kelompok yang sama.

Sebagai pengguna, adakah JAKIM pasti hanya dua ketul sahaja coklat yang tercemar seperti yang diperiksa oleh makmal KKM? Adakah makmal yang digunakan oleh JAKIM itu sama dengan makmal yang digunakan oleh KKM? Adakah syarikat pengeluar cadbury ini dimiliki oleh orang-orang yang berkepentingan dan kaitan dengan kerajaan atau tokoh tertentu?

Tentunya saya tidak mahu isu ini sekejap haram dan sekejap halal atau gabungan kedua-duanya –halam!

No comments:

Post a Comment